نهمین روز یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به بخش ویُلن و ویولا اختصاص داشت و برگزیدگان مرحلۀ اول در سه ردۀ سنی مقابل استادان سیاوش ظهیرالدینی، مرجان قنبری‌مهر، و ابراهیم لطفی روی صحنۀ تالار رودکی به اجرای رپرتوار انتخابی‌شان پرداختند.

 

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، ابراهیم لطفی دربارۀ کیفیت اجراهای این دوره چنین توضیح داد: سطح شرکت‌کنندگان متفاوت بود. امروز شاهد اجرای برگزیدگان مرحلۀ نهایی بودیم. اگر برخی نکته‌ها را در نظر نگیریم اجراها راضی‌کننده بودند.

او در مورد همنوازی نوازندگان ویُلن با پیانو گفت: ما انتظار زیادی نمی‌توانیم برای هماهنگی با پیانیست از آنها داشته باشیم، زیرا تنها دو جلسه تمرین با پیانیست داشتند. گروه‌های موفق، گروه‌هایی هستند که ماه‌ها و حتی سال‌ها با هم کار می‌کنند. هیئت داوران با توجه به این موضوع، هماهنگی پیانیست و ویُلنیست را در نظر می‌گیرند.

او به شرکت‌کنندگان در مرحلۀ نهایی توصیه کرد: همین که از بین تعدادی قبول شده‌اند و توانسته‌اند روی صحنه اجرا داشته باشند باید خوشحال باشند. نباید به مقام آوردن فکر کنند. کسب مقام جنبۀ فرعی مسابقه است. آنچه حائز اهمیت است، رسیدن به این سطح و ارائۀ کارشان است. انگیزه و تجربه‌ای که از این رویداد کسب می‌کنند، باعث رشدشان می‌شود.

وی در پایان به نقاط مثبت جشنواره اشاره نمود: در تمام دنیا موسيقی کلاسیک، موسيقى علمی دانسته می‌شود. جشنواره این فرصت را به شرکت‌کنندگان می‌دهد تا اجرای صحنه ای را تجربه کنند. بخش مهمی است و آنها تجربۀ اجرا در سالن خوبی مانند رودکی را به‌دست می‌آورند. یکی از نقاط مثبت جشنواره ایجاد انگیزه و تشویق است برای اینکه بتوانند هنرشان را بهتر ارائه دهند.

 

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و  همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور ماه سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.