شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی نواحی ایران به اجرای قطعاتی مبتنی بر سنت موسیقایی منطقۀ مورد نظر خود پرداختند.

 

بابک راحتی، به عنوان یکی از داوران در حاشیۀ اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره از کیفیت آثار اجرایی گفت.

رفع اشکال در امر آموزشِ موسیقیِ خراسان از اصول است

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان،  بابک راحتی در رابطه با کیفیت اجراهای این دوره توضیح داد: بیشتر شرکت‌کنندگان افرادی باانگیزه، پُرانرژی و مستعد بودند. موضوع ناراحت‌کننده این بود که علی‌رغم تمرین و تلاش، در بخش آموزش به‌عنوان یک بخش اساسی نقص داشتند.

او دربارۀ ضعف بخش آواز موسیقی خراسان گفت: ساز برای هر کس ملموس است و می‌توان به کسی که استعداد متوسطی هم دارد، ساززدن یاد داد. آواز موضوعی انتزاعی است و باید الگوهای ذهنی برای آن وجود داشته باشد. فراگیری آواز به مراتب مشکل‌تر است. کسانی که در خانواده با این امر آشنایی دارند، بهتر در این زمینه عمل می‌کنند. علت اینکه کسانی نمی‌خوانند، علاقه نداشتن آنها نیست، بلکه عدم دسترسی به منبع آواز است.

وی ادامه داد: مقام‌ها با وجود گستردگی زیادی که دارد، جمع‌آوری جامعی نشده و یک منبع مشخص برای آن به انتشار نرسیده است. منابع، نسخه‌های خطی است که آن را هم افرادی خاص دارند، طبیعی است که دسترسی به آن ساده نباشد.

این داور به شرکت‌کنندگان توصیه کرد: باید بیشتر به بحث آموزش بپردازند. آموزش‌شان یا از روی سی‌دی‌هاست و یا از هر معلمی نکته‌ای یاد می‌گيرند. این موجب می‌شود قطعه‌ای که می‌نوازند به مشکل برخورد کنند. مقام‌ها و قطعات باید با توجه به مکتب و مراجع معتبر نواخته شود. رفع اشکال در امر آموزشِ موسیقیِ خراسان از اصول است و باید از آن بهره برده شود.

 

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.