حمیدرضا اردلان می‌گوید طیف بیشتری از نوازندگان جشنواره را می‌شناسند و در آن شرکت می‌کنند. این به این معنی است که جشنواره در حال شناخته‌شدن است.

طیف بیشتری از نوازندگان جشنواره را می‌شناسند

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان،  حمیدرضا اردلان، عضو هیئت داوران و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی، در رابطه با رشد و بالاتررفتن کیفیت اجراها نسبت به سال‌های گذشته گفت: از آنجایی که این جشنواره، یک جشنوارۀ مداوم محسوب می‌شود، کیفیت آثار ارسالی با یک شیب مثبت رو به پیشرفت است. طیف بیشتری از نوازندگان جشنواره را می‌شناسند و در آن شرکت می‌کنند. این به این معنی است که جشنواره در حال شناخته‌شدن است. ارائۀ آثار با دقت نسبی بیشتری انجام می‌شود، چون کسانی که شرکت می‌کنند متوجه شده‌اند هدف جشنواره چیست و چه چیزی می‌خواهد.

سپس به اهداف جشنوارۀ جوان و ثمرات آن پرداخت: یکی از هدف‌های جشنواره رجوع به نغمه‌های اصیل هر منطقه است که ما آن را با انواع موسیقی محلی و مقامی می‌شناسیم. این باعث شده تلاش بیشتری از طرف شرکت‌کنندگان برای رسیدن به محتوای اصیل رقم بخورد. نقطۀ آخر این است که ذهن کسانی که در حال قضاوت و همکاری با این جشنواره هستند، متوجه برنامه‌ریزی دقیق‌تر و دادن پیشنهادهایی جهت بهبود بیشتر جشنواره است. چرخۀ ارتباط بین شرکت‌کنندگان و حاضران موسیقی مقامی در نقاط مختلف کشور با متخصصان تهران و شهرهای بزرگ به گونه‌ای ایجاد شده است که در تعامل و گفتگو با یکدیگر باشند. چرخۀ گفتگوی میان مدیران، متخصصان و نوازندگان جوان، نوجوان و کودک می‌تواند اولین نشانه‌های تشخیص مفهوم تمدن معاصر ما در این حوزه باشد. به این دلیل من احساس می‌کنم که جشنواره هم به خود و هم به موسیقی کشور کمک می‌کند.

او به بیان موسیقایی و تکنیکی اجراهای امسال چنین اشاره کرد: بیان موسیقی در موسیقی قدیم ما نیازمند درک حضوری از این موسیقی است. بیان آن به‌طور صرف فقط یک امر فنی نیست. درک مفاهیم و معانی از حقیقت این نغمه‌هاست. شرکت‌کنندگان به سه دستۀ مهم تقسیم می‌شوند. کسانی که از ابتدا در این درک حضوری نزد پدران و وابستگان خود رشد کرده‌اند و از لحظۀ نخست این درک را دارند. دستۀ دوم کسانی هستند که آن درک را با موسیقی معاصر ترکیب می‌کنند، هم یک ساز غربی بلدند و هم به موسیقی قوم خود علاقه‌مند هستند. دستۀ سوم کسانی هستند که ذهن‌شان از این درک خالی است و با علاقه مراجعه می‌کنند. قبول شدن دستۀ سوم در جشنواره مشکل است. ما با توجه به این که ذهن باید باز و پذیرا باشد از دستۀ اول و دوم استقبال می‌کنیم. آن چیزی که موضوع جشنواره است درک حضوری و بیان است که امسال تا حدودی شاهد رشد آن بودیم.

وی در ادامه افزود: سیاست‌های فرهنگی و موسیقی و ممنوعیت‌ها باعث شده است هنرمندان این حوزه‌ها منزوی شوند. توصیه دارم مسئولان دولتی کمی سیاست را کمتر کنند و بیشتر به محتوای فرهنگ توجه داشته باشند.

اردلان دربارۀ علت کاهش هر سالۀ تعداد اعضای گروه ج نسبت به سال گذشته توضیح داد: در استان‌ها و روستاها زمان کشت و زرع و کار است. فراغتی را برای انجام کاری که از نظر آنها اصلی نیست، ندارند. تعدادی نیز نوازندگان حرفه‌ای هستند و در آیین‌ها و مراسم مردم شرکت می‌کنند، درآمد دارند و هنوز انگیزه‌ای برای شرکت کردن برای آنها پیدا نشده است.

او در خصوص جشنوارۀ جوان گفت: این جشنواره، تنها جشنواره‌ای است که در حوزۀ موسیقی با آن همکاری دارم. امیدوارم این جشنواره به سرنوشت دیگر جشنواره‌ها مبتلا نشود و همین تعداد متخصصی که در آن حضور دارند وداع ابدی کنند. این جشنواره را دوست دارم و به آن اعتقاد دارم. این جشنواره کار خود را به درستی انجام می‌دهد.

 

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.