پانزدهمین روز جشنوارۀ ملی موسیقی جوان ویژۀ موسیقی شمال خراسان و موسیقی ترکمن در سه ردهۀ سنی بود که شرکت‌کنندگان در مقابل هیئت داوران بابک راحتی، سعید طهرانی زاده، علیرضا سلیمانی، حمیدرضا اردلان (بخش موسیقی شمال خراسان) و حمیدرضا اردلان (بخش موسیقی ترکمن) به اجرای رپرتوار منطقۀ خود پرداختند.

مشکل آموزش در شمال خراسان بسیار زیاد است

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان،  سعید طهرانی‌زاده درخصوص کیفیت اجراهای این دوره از جشنواره گفت: ردۀ سنی الف بهتر ظاهر شد. کیفیت اجرایی شرکت‌کنندگان گروه الف از بقیۀ گروه‌ها بالاتر بود. تعداد شرکت‌کنندگان گروه ج بسیار کمتر بود.

او ادامه داد: مهم‌ترین نکته‌ای که وجود داشت، عدم توجه به مراجع معتبر است. یک نوازنده قبل از کسبِ تجربه اجازۀ دست‌بردن در اجراها و مراجع قدیم را ندارد، اما شرکت‌کنندگان سه گروه بر حسب ناآگاهی این کار را انجام داده بودند.

این داور درمورد بخش آوازی توضیح داد: در بخش آوازی خوانندۀ خوب نداشتیم، بیشتر آنها ضعيف بودند. ساز دیده می‌شود، اما آواز امر درونی است. گوش دادن و تشخیص پرده‌ها سخت است و مستلزم تمرین با استاد است.

وی در این زمینه توصیه کرد: آواز باید زیر نظر استاد تمرین شود. خراسان در این حوزه ضعیف است. آموزش‌دیدگان، مراجع معتبری ندارند و هر بخش را از یک جا یاد گرفته‌اند. همین موضوع است که ضربۀ سنگینی می‌زند. بهترین راه حل مراجعه به مراجع معتبر است، اما مشکل آموزش در شمال خراسان بسیار زیاد است.

 

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی، با مشارکت گستردۀ استادان برجستۀ موسیقی کشور، و با حضور 500 نوازنده و خوانندۀ جوان توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی و همکاری بنیاد رودکی، از 8 تا 26 شهریور سال جاری در تالار رودکی، و مراسم اختتامیه نیز در 27 شهریور ماه در تالار وحدت، برگزار خواهد شد.