تنبورنوازانِ جوان پایان اجراهای این دوره از جشنواره را رقم زدند و امشب دوشنبه 27 شهریور، ساعت هشت شب، در تالار رودکی در مراسم اختتامیۀ جشنواره برگزیدگان مرحلۀ نهایی مشخص خواهند شد. در آخرین روز اجراهای جشنواره نیز داوران بخش تنبور در مورد اجراهای این دوره به روابط عمومی جشنواره توضیح دادند.

نسبت به آموزش ساز تنبور خوشبین بودم و هستم

به گزارش روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، کیخسرو پورناظری نیز کیفیت اجراهای این دوره را چنین ارزیابی کرد: پیشرفت گروه سنی ب بسیار چشمگیر بود. ردۀ سنی ج نسبت به سال گذشته تغییری نداشتند. از نظر کمی شرکت‌کنندگان بیشتری حضور پیدا کرده بودند.

او درباره بیان موسیقایی و اصالت آثار اجرایی گفت: بیان موسیقایی در بیشتر آثار خوب بود. بیشتر مقام‌ها را نواختند و کارشان اصالت داشت. نسبت به آموزش ساز تنبور خوشبین بودم و هستم و امروز نیز شاهد شرکت‌کنندگان مختلف در سنین متفاوت هستیم. این بسیار امیدوارکننده است. نشان می‌دهد این ساز نسبت به سال‌های گذشته بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

این داور به برگزیدگان برای بهتر حاضر شدن در صحنه توصیه کرد: برای خوب ظاهر شدن باید تلاش و تمرین کرد. باید فضاهایی وجود داشته باشد تا هنرشان را ارائه دهند، این نوع تمرین‌ها کمک می‌کند تا مسلط‌تر روی صحنه حاضر شوند. تمرین‌های مکرر در اجرا کمک می‌کند تا بتوانند تمام توانشان را روی صحنه به کار بگیرند و افت نداشته باشند.

پورناظری در پایان در خصوص جشنوارۀ موسیقی جوان توضیح داد: می‌توان با دید مثبت به این جشنواره نگاه کرد. چرا که نظیر این جشنواره را در این سطح در کشور نداریم. اما این جشنواره مانند دیگر جشنواره‌ها سالی یک بار برگزار می‌شود. بیشتر نوازندگان جشنواره از شهرستان‌ها می‌آیند و در شهرستان‌ها زمینۀ اجرای موسیقی ضعیف است و فعالیت‌ها معطوف به هر سال در جشنواره می‌شود. به هر حال وجود جشنواره بهتر از نبود آن است. باید وزارت ارشاد و مرکز موسیقی برنامه‌هایی جهت احداث کانونهای کوچک در شهرستان داشته باشند تا تبادل هنری بین نوازندگان و هنرمندان آنجا رخ دهد و بتوانند اجراهایی نیز داشته باشند. جوانان و نوجوانان تشویق می‌شوند و در راهی که ساده هم نیست، راسخ‌تر می‌شوند.

 

یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با اعلام اسامی برگزیدگان و اجرای برخی از نوازندگان جوان در مراسم اختتامیه در تالار وحدت امشب 27 شهریور، ساعت هشت شب به کار خود پایان می‌دهد.